Skub!e

Veelgestelde vragen



Vraag: Wat is SMART-repair?

SMART staat voor Small and Medium Repair Technique. Op deze manier worden kleine schades aan en in de auto op een efficiente en snelle manier gerepareerd. De bekenste vormen van SMART-repair zijn:

  • Uitdeuken zonder spuiten
  • Reparatie van ster in de voorruit
  • Spot-repair 
Vraag: Waarom SMART-repair?

De technieken zijn veelal ontwikkeld gedurende het productieproces, waar sommige kleine reparaties gedurende het productieproces of bij de eindcontrole uitgevoerd worden alvorens de auto de fabriek mag verlaten.

De technieken van SMART-repair zijn gericht op het herstel van de schade ipv het vernieuwen van delen. De uitvoering is daardoor efficienter in zowel tijd als gebruite materialen.

Dit voordeel is terug te berekenen naar de klant, waardoor u tot zo'n 70% uit voordeliger bent dan bij traditioneel herstel (of vervanging) met hetzelfde resultaat.

Vraag: Hoe zit het met kleurverschil?

Ter plaatse wordt de kleur uitgezocht aan de hand van kleurenstalen, welke door de lakfabrikant op merk geleverd worden. Na het uitzoeken van de juiste variant, wordt online het "recept" opgevraagd en de kleur ter plaatse gemengd.

De gebruikte lak is speciaal ontwikkeld voor kleine reparaties en Ik maak gebruik van verf op waterbasis van Standox. De blanke lak is van Lesonal.

 

Vraag: Is het mogelijk om krassen te verwijderen zonder te spuiten?

Ja, oppervlakkige krassen kunnen weg gepolijst worden. Diepere krassen, die nog niet door de basislak heen is, kan op een speciale manier weggeschuurd worden, zodat de kras veel minder zichtbaar is (of helemaal niet zichtbaar). Is het te diep, dan is het nodig om het deel te spuiten.

Vraag: Hoe lang duurt een reparatie?

Dit is sterk afhankelijk van de uit te voeren werkzaamheden. Op het moment varieert dit tussen de 1 en de 5 uur. Bij het maken van de afspraak geef ik een indicatie van de tijdsduur.

Vraag: Kunnen alle reparaties altijd op lokatie uitgevoerd worden?

Nee, helaas niet. Heeft u een ruime (en vrijwel lege) garage, dan is bijna alles mogelijk. Heeft u dat niet, dan heb ik minimaal een ruimte nodig van 3,5m x 7,0m om een "reparatie-ruimte" te creëren. Onder veel weersomstandigheden (tot windkracht 6) is dit een oplossing, maar helaas niet altijd.

Ik kan onder dergelijke omstandigheden wel een oplossing bieden.




Vraag: Het vriest buiten, kan de auto dan wel gespoten worden?

Met enkele aanpassingen en langere droogtijden is dit wel mogelijk, alhoewel het niet te extreem moet zijn (of het te spuiten oppervlak te groot)

De tent om de auto houdt het redelijk aangenaam binnen. De materialen hou ik vooraf al op temperatuur zodat ze beter te verwerken zijn. Daarnaast zorg ik dat het te spuiten oppervlak mbv de IR-lamp ook al op temperatuur is.

 

Vraag: Ik heb een schade aan de lease auto, kan ik deze ook laten maken?

Een leaseauto is net als een andere auto. Vaak hanteren leasemaatschapijen ook eigen risico's net als de verzekeringsmaatschappij. Dit eigen risico kan mijn reparatie al dekken. 

De werkwijze en het gebruik van de materialen is overigens vrijwel gelijk als bij het schadeherstelbedrijf, waar men ook spot-repair uitvoert (tegen een hoger tarief) en dan niet thuis.

 

 

Vraag: Inleveren leasewagen

Veel berijders weten het niet, maar bij het inleveren van de auto, wordt er door de leasemaatschappij een eindcontrole uitgevoerd. Schades die geconstateerd worden worden doorbelast aan de werkgever.

Om een naheffing voor te zijn, is het verstandig om de auto voor het inleveren te laten repararen. Dit voorkomt onverwachte hoge kosten.

Vraag: Wat betekent SKUBIE?

SKUBIE betekent niets. Er is geen link met Scooby-doo, Joe Ruby, Ken Spears, Hanna Barbare Productions of Warner Bross. Er is ook geen link met Scuba-diving. 

Het is gewoon een woord, die dankzij de bovenstaande hulpmiddelen ietwat eenvoudiger in het hoofd blijven hangen :)